Do 17 maja 2024 r. pracodawcy mieli czas na wdrożenie nowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Sprawdź, czy spełniasz wymagania dotyczące wyposażenia, oświetlenia i sprzętu i na stanowiskach pracy. Dowiedz się, jakie zasady obowiązują przy pracy zdalnej i co się zmieniło w zakresie dofinansowania soczewek kontaktowych.
17 listopada 2023 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, wynikające z nowelizacji rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. Przepisy te wprowadziły istotne zmiany, które mają na celu poprawę warunków pracy, a także dostosowanie miejsc pracy do nowoczesnych wymagań.
Najważniejsze zmiany wynikające z rozporządzenia:
- Nowa definicja stanowiska pracy
Stanowisko pracy to obecnie nie tylko podstawowe wyposażenie, takie jak monitor ekranowy, klawiatura i myszka, ale również krzesło i stół. Wcześniej, krzesło i stół były traktowane jako wyposażenie pomocnicze, teraz są uznawane za niezbędne elementy przestrzeni pracy.
- Wyposażenie stanowiska pracy
Najistotniejszą zmianą jest wymóg wyposażenia stanowiska pracy w stacjonarny monitor ekranowy lub specjalną podstawkę, która umożliwia ustawienie ekranu na wysokości oczu pracownika, jeśli ten korzysta z laptopa przez więcej niż połowę swojego dnia pracy. Dodatkowo stanowisko pracy musi być wyposażone w odrębną klawiaturę i myszkę. Zmiany te dotyczą także pracowników wykonujących swoje obowiązki zdalnie.
- Minimalne wymagania dla mebli biurowych
W załączniku do rozporządzenia szczegółowo określono minimalne wymagania dotyczące mebli biurowych. Biurko powinno zapewniać odpowiednią powierzchnię do pracy oraz umożliwiać ergonomiczne ustawienie klawiatury i innych elementów. Krzesła muszą być stabilne, regulowane, a także dostosowane do naturalnego kształtu ciała pracownika.
- Oświetlenie
Oświetlenie powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, zapewniając komfort wzrokowy i ograniczając olśnienie. Pracodawcy są zobowiązani do instalowania odpowiednich opraw oświetleniowych i urządzeń eliminujących nadmierne operowanie promieni słonecznych na stanowisku pracy.
Zasady dla pracowników zdalnych
Pracownicy zdalni są zobowiązani do dbania o stan BHP na swoim stanowisku pracy. Przed rozpoczęciem pracy muszą złożyć pracodawcy oświadczenie o zapoznaniu się z oceną ryzyka zawodowego oraz z zasadami bezpiecznego wykonywania pracy zdalnej.
Pracodawcy z kolei powinni także zaktualizować informacje dotyczące BHP w kontekście pracy zdalnej i poinformować o tym pracowników.
Według Głównego Inspektoratu Pracy biurko i krzesło nie są traktowane jako narzędzia pracy zdalnej, lecz jako elementy wyposażenia stanowiska pracy, które pracownik organizuje we własnym zakresie. Można ustalić, że pracodawca pokryje wydatki na zakup takich elementów jak biurko i krzesło do pracy zdalnej, jeżeli takie zobowiązanie zostanie zawarte w porozumieniu z organizacjami związkowymi, uwzględnione w regulaminie lub indywidualnej umowie z pracownikiem.
Chociaż Państwowa Inspekcja Pracy nie przeprowadza kontroli w domach pracowników, można spodziewać się inspekcji związanych z przestrzeganiem nowych przepisów BHP dotyczącymi pracy zdalnej, za które odpowiedzialność spoczywa na pracodawcach.
Dofinansowanie soczewek kontaktowych
Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek dofinansowania przez pracodawcę soczewek kontaktowych. Do tej pory dofinansowanie dotyczyło wyłącznie okularów korekcyjnych. Aby skorzystać z tej możliwości, pracownik musi spełniać określone warunki, w tym m.in. pracować przed ekranem komputera przez co najmniej 4 godziny dziennie oraz posiadać odpowiednie zaświadczenie lekarskie. Przepisy nie określają konkretnej wysokości dofinansowania, pozostawiając decyzję w tej kwestii pracodawcy.
Nowe zasady BHP mają na celu poprawę warunków pracy oraz dostosowanie miejsc pracy do nowoczesnych standardów ergonomicznych. Pracodawcy i pracownicy powinni jak najszybciej zapoznać się z nowymi wymaganiami i zweryfikować, czy nowe zasady BHP zostały wdrożone.
Aleksandra Olbratowska, aplikant adwokacki w Kancelarii Gorazda, Świstuń, Wątroba i Partnerzy adwokaci i radcowie prawni.