Luksemburg jest jednym z największych ośrodków finansowych świata, który dzięki swoim wewnętrznym regulacjom stał się najpopularniejszym w Unii Europejskiej miejscem dla tworzenia instytucji zbiorowego inwestowania (Undertaking for Collective Investment - UCI). Niższe opłaty manipulacyjne oraz możliwość uniknięcia opodatkowania uzyskiwanego za pośrednictwem funduszu dochodu czynią z luksemburskich funduszy inwestycyjnych korzystną alternatywę wobec rodzimych funduszy. Luksemburski fundusz inwestycyjny może oferować swoje produkty na terenie całej Unii Europejskiej bez konieczności otwierania oddziałów czy przedstawicielstw w poszczególnych państwach wchodzących w skład wspólnot. Poniżej opisana zostanie konstrukcja prawna oraz procedura zakładania poszczególnych rodzajów UCI.
1. Konstrukcja prawna UCI
• Trzy reżimy prawne Ustawa z 20 grudnia 2002r., część I: Fundusze inwestycyjne UCITS (kwalifikują do tzw. paszportu europejskiego)
Ustawa z 20 grudnia 2002r., część II: Fundusze inwestycyjne
Ustawa z 13 lutego 2007r.: Fundusze inwestycyjne SIF
W każdym z nich fundusz może przyjąć formę spółki inwestycyjnej z kapitałem zmiennym (SICAV), spółki z kapitałem stałym (SICAF) i funduszu powszechnego (FCP). Porównanie najważniejszych cech tych trzech rozwiązań przedstawia tabela poniżej:
Ustawa z 20 grudnia 2002r., część I (UCITS) |
Ustawa z 20 grudnia 2002r., część II |
Ustawa z 13 lutego 2007r. (SIF) |
|
Regulator | Komisja Nadzoru Finansowego | Komisja Nadzoru Finansowego | Komisja Nadzoru Finansowego |
Procedura rejestracji | Przed utworzeniem | Przed utworzeniem | Do 1. miesiąca po założeniu |
Możliwe rodzaje |
FCP SICAV Inne (np. SICAF) |
FCP SICAV Inne (np. SICAF) |
FCP SICAV Inne (np. SICAF) |
Uprawnieni inwestorzy (wyjąwszy ograniczenia w statucie, zasadach zarządzania bądź prospekcie) |
Wszyscy | Wszyscy | Poinformowani |
Maksymalna liczba udziałowców | Bez limitu | Bez limitu | Bez limitu |
Minimalna liczba udziałowców | Bez minimum | Bez minimum | Bez minimum |
Minimalna inwestycja |
Brak | Brak | €125,000; w przypadku koinwestycji inwestor może wnieść mniej jeśli ma odpowiednie zaświadczenie z banku potwierdzające wiedzę i doświadczenie |
Rożne rodzaje akcji | Tak | Tak | Tak |
Ograniczenia inwestycyjne | Szczegółowe | Szczegółowe | Ogólne |
Możliwość transferowania akcji i udziałów | Zasadniczo swobodnie transferowalne | Zasadniczo swobodnie transferowalne |
Zasadniczo swobodnie transferowalne: Z zastrzeżeniem dla kwalifikujących się inwestorów |
Wymagani dostawcy usług |
Depozytariusz Administracja centralna Agent rejestracyjny i transferowy Audytor Spółka zarządzająca (dla FCP) |
Depozytariusz Administracja centralna Agent rejestracyjny i transferowy Audytor Spółka zarządzająca (dla FCP) |
Depozytariusz Administracja centralna Agent rejestracyjny i transferowy Audytor Spółka zarządzająca (dla FCP) |
Podmioty sprawdzenia reputacji przez Komisję Nadzoru Finansowego |
Inicjator Menadżer bądź doradca inwestycyjny Dyrektorzy UCI Depozytariusz |
Inicjator Menadżer bądź doradca inwestycyjny Dyrektorzy UCI Depozytariusz |
Dyrektorzy UCI Depozytariusz |
Dokumenty wymagające wydania | Prospekt | Prospekt | Dokument (Issuing document) |
Wykorzystanie subfunduszy | Tak | Tak | Tak |
Możliwość dopuszczenia do obrotu | Tak | Tak | Tak |
Kalkulacja wartości aktywów netto i częstotliwość wykupu | Minimum dwa razy na miesiąc | Minimum dwa razy na miesiąc | Wymagana kalkulacja wartości aktywów netto, przynajmniej do celów raportowych |
Opracowano na podstawie: Ernst&Young. Investment funds in Luxembourg.
2. Procedura zakładania UCI
- na podstawie ustawy z 2002r.:
Wszystkie UCI działające na podstawie ustawy z 2002 roku przed rozpoczęciem funkcjonowania muszą otrzymać autoryzację Komisji Nadzoru Finansowego (CSSF)
Dokumenty i informacje konieczne do przedłożenia CSSF zawierają:
a. pełny prospekt
b. skrócony prospekt (dla UCITS)
c. statut lub regulacje dotyczące zarządzania (dla FCP)
d. informacja o depozytariuszu (musi znajdować się w Luksemburgu)
e. informacja o siedzibie administracji centralnej (musi znajdować się w Luksemburgu)
f. informacja o spółce zarządzającej
g. informacja o założycielu (np. ostatnie oświadczenie finansowe)
h. nazwiska, CV, zaświadczenia o nieposzlakowanej opinii dyrektorów i menadżerów od których wymaga się również dobrej reputacji i doświadczenia (udziałowcy i spółka zarządzająca w FCP są również traktowani jak dyrektorzy). W praktyce Komisja Nadzoru Finansowego wymaga dodatkowo wypełnienia kwestionariusza przez dyrektorów
i. nazwisko audytora
j. umowy
1. z depozytariuszem
2. z agencją płatniczą
3. z agentem rejestracyjnym i transferowym
4. z agentem domicyliacji
5. z zarządcą lub doradcą inwestycyjnym
k. pozostałe informacje, w tym informacje reklamowe dla inwestorów
l. strategia marketingowa
Powyższe dokumenty standardowo przekłada się Komisji Nadzoru Finansowego w asyście prawników i/lub banku w Luksemburgu.
- na podstawie ustawy z 2007r.:
• W przypadku SIF nie jest konieczne uzyskanie wcześniejszej autoryzacji od Komisji Nadzoru Finansowego, w ciągu miesiąca od założenia funduszu trzeba natomiast dostarczyć jej dokumenty założycielskie, informację o depozytariuszu oraz informacje o dyrektorach.
• Fundusz SIF jest zobowiązany do przygotowania dokumentu zawierającego informacje konieczne inwestorom dla oceny inwestycji. Dokument ten musi być również przedstawiony Komisji Nadzoru Finansowego.
• Komisja może wymagać pewnych informacji dotyczących inicjatora funduszu, którym może być inwestor zarówno instytucjonalny jak i nieinstytucjonalny.
• Dyrektorzy i/lub menadżerowie SIF muszą mieć dobrą reputację i doświadczenie w stosunku do rodzaju tworzonego funduszu. Ich nazwiska oraz nazwiska zastępców muszą być przedstawione Komisji Nadzoru Finansowego, w praktyce muszą oni również wypełnić przedstawiony przez Komisję kwestionariusz.
• SIF musi wprowadzić procedury które zapewnią, że akcje albo udziały będą dystrybuowane tylko wśród poinformowanych inwestorów.
• Dodatkowym wymaganiem w stosunku do funduszu FCP jest konieczność zarządzania nim przez spółkę prawa luksemburskiego.
Autor: Grzegorz Plisz
Artykuł napisany pod kierunkiem adw. Marcina Gorazdy.