Witamy w newsletterze HR!
Od 1 stycznia 2026 r. czeka nas rewolucja w liczeniu staż pracy pracowników – będą wliczane okresy działalności gospodarczej, pracy na zleceniu i wiele innych. Dla działów HR może to być wyzwanie, trzeba będzie zweryfikować nowe dokumenty dostarczone przez pracowników i na ich podstawie dokonać aktualizacji wszystkich uprawnień, od urlopu po nagrody jubileuszowe.
Co dokładnie się zmienia?
Do stażu pracy zostaną zaliczone m. in.:
▪️Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej – każdy miesiąc, gdy były opłacone składki (emerytalne, rentowe lub wypadkowe), a także okres korzystania z „ulgi na start”.
▪️Okres zawieszenia działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem – każdy miesiąc, gdy były opłacone składki (emerytalne, rentowe).
▪️Umowy zlecenia lub inne umowy o świadczenie usług – cały okres wykonywania umowy, jeśli były odprowadzane składki.
▪️Praca za granicą – każdy udokumentowany okres zatrudnienia u zagranicznego pracodawcy.
Nie będziemy wliczać: umów o dzieło, działalności nierejestrowanej, praktyk, wolontariatu.
Jakie będą korzyści dla pracownika?
Wydłużony staż pracy oznacza dla pracowników:
▪️dłuższy urlop wypoczynkowy,
▪️szybszą możliwość uzyskania nagrody jubileuszowej,
▪️wyższy dodatek stażowy,
▪️dłuższy okres wypowiedzenia,
▪️wyższą odprawę przy rozwiązaniu umowy.
Jakie obowiązki ma pracodawca?
▪️Konieczna jest inicjatywa pracownika. To pracownik dostarczy dokumenty potwierdzające nowe okresy do stażu pracy.
▪️Przebieg zatrudnienia będzie potwierdzać ZUS poprzez zaświadczenia – one będą obejmować okres od 1 stycznia 1999 r. Jeśli pracownik będzie chciał udokumentować wcześniejsze okresy to będzie mógł to zrobić samodzielnie np. za pomocą świadectw pracy, umów.
▪️Pracodawca będzie mógł odmówić uznania dokumentów pracownika, jeśli będą one budziły uzasadnione wątpliwości.
Terminy:
Pracownik ma 24 miesiące na dostarczenie dokumentów, licząc od pierwszego dnia miesiąca po 6 miesiącach od ogłoszenia ustawy.
💡 Jak przygotować firmę?
✓ Sprawdź, ilu pracowników może skorzystać z nowych przepisów i jak wpłynie to na budżet urlopowy oraz dodatkowe świadczenia.
✓ Jeśli Twoje regulaminy wewnętrzne odnoszą się do stażu pracy – być może należy przygotować ich aktualizację.
✓ Przeszkol zespół HR oraz wyślij komunikat do pracowników – niech wiedzą, jakie dokumenty mogą złożyć i w jakim terminie.
P.S. Pamiętaj: nowe przepisy dotyczą tylko uprawnień pracowniczych. Nie wpływają na wysokość emerytury – to dwie osobne sprawy.
Do usłyszenia wkrótce!
Сhcesz być na bieżąco? Dodaj mnie do swojej sieci kontaktów na LINKEDIN.
tel: +48 575 936 805
e-mail: katarzyna.lochowska@gsw.com.pl
Katarzyna Łochowska,
Młodszy Partner, Adwokat

