AI BLOG

HR
SPOT

2025-05-28

Newsletter HR 13: Likwidacja stanowiska pracy a B2B – gdzie kończy się reorganizacja, a zaczyna obejście przepisów?

Witamy w newsletterze HR!

Kontynuujemy nasz cykl poświęcony wypowiadaniu umów o pracę. W tym wydaniu przyglądamy się jednej z częstych przyczyn zakończenia współpracy – likwidacji stanowiska pracy. Choć jest to przyczyna prawnie dopuszczalna, w praktyce może prowadzić do poważnych sporów, zwłaszcza gdy w miejsce zlikwidowanego etatu pojawia się kontrakt B2B.

Przykład z praktyki – główna księgowa i outsourcing w formule B2B

Klient naszej kancelarii postanowił zreorganizować dział księgowy i zrezygnować z zatrudniania głównej księgowej na etacie. Obowiązki miały zostać powierzone zewnętrznej firmie prowadzącej działalność gospodarczą – osobie wcześniej niezwiązanej z firmą.

Dotychczasowa księgowa z ponad 10-letnim stażem otrzymała wypowiedzenie z przyczyn niedotyczących pracownika – wskazano likwidację stanowiska.

Pracownica powołała się na pozorność likwidacji stanowiska pracy i skierowała sprawę do sądu, twierdząc, że w rzeczywistości jej obowiązki zostały jedynie przeniesione na osobę trzecią, a stanowisko zlikwidowano pozornie.

Czy w tej sytuacji pracodawca działał zgodnie z prawem?

Czy zatrudnienie B2B zamiast etatu to rzeczywista likwidacja stanowiska?

Wszystko zależy od tego w jaki sposób będzie wyglądała współpraca na podstawie umowy B2B.

Likwidacja stanowiska może być uznana za rzeczywistą, jeśli:

✅ dochodzi do faktycznej reorganizacji struktury zatrudnienia,

✅ pracodawca nie przenosi obowiązków na innego pracownika, lecz następuje outsourcing usług,

✅ pod umową B2B nie kryje się stosunek pracy jedynie „pod inną nazwą”.

Jeśli jednak:

✅ zlecone obowiązki są identyczne jak wcześniej, a

✅ relacja B2B nosi cechy stosunku pracy – tj. występuje podporządkowanie, stałe godziny i miejsce pracy, zakaz konkurencji,

to można mówić o pozornej likwidacji stanowiska i próbie obejścia przepisów prawa pracy.

Zmiany organizacyjne muszą być realne

Aby wypowiedzenie z powodu likwidacji stanowiska pracy było skuteczne i nie narażało firmy na zarzut działania pozornego, pamiętaj o:

✅ dokumentacji wewnętrznych zmian organizacyjnych (np. uchwała zarządu, aneks do regulaminu pracy, jeśli zawiera on strukturę organizacyjną ze likwidowanym stanowiskiem),

✅ formalnym wykreśleniu stanowiska z wykazu etatów,

✅ braku bezpośredniego przejęcia obowiązków przez nowego wykonawcę w warunkach zbliżonych do etatu – decydować o tym będzie nie tylko treść zawartej umowy B2B, ale również faktyczne jej wykonywanie.

Outsourcing sam w sobie nie przesądza o pozorności wypowiedzenia. Kluczowe jest, czy rzeczywiście doszło do reorganizacji i czy pracownik nie został zastąpiony „na papierze” przez inną osobę wykonującą tożsame obowiązki.

HR News

Wszystko co HR Manager powinien wiedzieć o prawie pracy.

Autorka: Katarzyna Łochowska – adwokat w kancelari GSW”

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera oraz informacji handlowych o nowościach i promocjach oferowanych przez GORAZDA, ŚWISTUŃ, WĄTROBA I PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI, przesyłanych na podany przeze mnie adres poczty elektronicznej.

    Masz wątpliwości, jak prawidłowo wypowiedzieć umowę ze względu na likwidację stanowiska pracy?

    📩 Skontaktuj się z nami – doradzimy Ci, jak przygotować wypowiedzenie zgodne z przepisami i ograniczyć ryzyko sporu.

    Chcesz być na bieżąco? Dodaj mnie do swojej sieci kontaktów na LINKEDIN.

    tel: +48 575 936 805

    e-mail: katarzyna.lochowska@gsw.com.pl

    Katarzyna Łochowska,

    Młodszy Partner, Adwokat