Zgodnie z zapowiedziami Rządu, do Sejmu wpłynął projekt tzw. Tarczy Antykryzysowej 4.0 (projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw) zawierający przepisy mające na celu ochronę Polskich firm przed wrogimi przejęciami przez zagraniczne podmioty (spoza EOG).
Projekt Tarczy Antykryzysowej 4.0, w zakresie przepisów antyprzejęciowej zakłada, że ochronie zostaną poddane spółki publiczne, które:
(1) miały przychody ze sprzedaży i usług na terenie RP, w którymkolwiek z dwóch lat obrotowych, poprzedzających zgłoszenie, o równowartość min. 10 milionów euro, oraz
(2) działają w sektorach, w ocenie Rządu, strategicznych (np. energetyka, łączność) oraz mających istotny wpływ na budowę polskiego PKB, takich jak np.:
a. branża IT dostarczająca programy wykorzystywane w energetyce, zaopatrzeniu w wodę i oczyszczaniu ścieków, telekomunikacji (łączności), transporcie zbiorowym i logistyce, płatnościach bezgotówkowych, przetwarzaniu danych oraz obsłudze szpitali i laboratorium, urządzeń medycznych, czy sprzedaży leków na receptę,
b. produkcja chemikaliów, nawozów i wyrobów chemicznych,
c. branży telekomunikacyjnej,
d. podmioty produkujące sprzęt medyczny lub produkujące leki i inne wyroby farmaceutyczne,
e. przedsiębiorcy z sektora spożywczego zajmujący się przetwórstwem mięsa, mleka, zbóż, owoców i warzyw.
Ochrona ma polegać na obowiązku zgłoszenia do UOKiK planowanego objęcia znaczącej liczby akcji lub udziałów (min. 20%) w spółce publicznej spełniającej ww. kryteria. W związku z takim zgłoszeniem, UOKiK jako organ nadzorujący będzie wszczynał postępowania sprawdzające.
Rozszerzeniu ulegają uprawnienia UOKiK do wydania w drodze decyzji sprzeciwu wobec nabycia lub osiągnięcia znaczącego uczestnictwa albo nabycia dominacji nad podmiotem objętym ochroną, w tym także w przypadku nabycia pośredniego, w przypadku gdy nie można ustalić, czy nabywca pochodzi bądź nie pochodzi z obszaru UE/EOG.
Za naruszenie przepisów antyprzejęciowych będzie obowiązywała niższa kara grzywny niż w obecnie obowiązujących przepisach ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji i będzie wynosiła maksymalnie 50 milionów złotych.
________________________________________
Prawnicy kancelarii na bieżąco śledzą prace nad nowymi przepisami i stanowiskami organów państwowych. Jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi na Państwa i udzielenia wszelkich wyjaśnień. W razie wątpliwości związanych ze stosowaniem nowych przepisów w związku z wystąpieniem COVID-19 oraz z wpływem skutków stanu epidemii na Państwa działalność, pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi opinii prawnej nie może być traktowany jako świadczenie usług pomocy prawnej. Informacje zawarte w artykule nie mogą stanowić podstawy jakiejkolwiek odpowiedzialności kancelarii lub autora artykułu w stosunku do osób trzecich. Kancelaria może udzielić porady prawnej wyłącznie po zapoznaniu się z niezbędną dokumentacją i konkretnym stanem faktycznym.